Δευτέρα 27 Δεκεμβρίου 2010

Ορισμός δάσους εγκύκλιος

    
 
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ  ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  (Π.Ε.Δ.Δ.Υ)
                          Διδότου  26 - 106 80  ΑΘΗΝΑ
                           Τηλ.: 210 2124607 - Fax : 2105240790 
                        WEB:peddy.gr,   Email: peddy@otenet.gr 
Τηλ. Επικοινωνίας: 6937883012

  Αθήνα   12/12/2010

Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η

Η Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων (Π.Ε.Δ.Δ.Υ), από το έτος 1975 και μετά, αντιτάχθηκε, με κάθε συνδικαλιστικό και πολιτικό τρόπο, σε όλες τις προσπάθειες που ξεκινούσαν από τις εκάστοτε κυβερνήσεις να ψηφιστούν νόμοι με αντιδασικό περιεχόμενο (Ν.998/79, Ν. 1734/1987, Ν. 2742/1999 για τους φορείς διαχείρισης, αναθεώρηση του άρθρου 24 του Συντάγματος το 2001, Ν. 3147/2003, Ν. 3208/2003, την αποτυχημένη απόπειρα αναθεώρησης εκ νέου των άρθρων 24 και 117 του Συντάγματος το 2004 κλπ ). Ακόμη και πρόσφατα καταθέσαμε ολοκληρωμένες προτάσεις για τη βελτίωση των διατάξεων των νόμων Ν. 3818/2010 και  3889/2010 που έφερε για ψήφιση στη Βουλή η σημερινή Κυβέρνηση και αντιταχτήκαμε σε όσες ρυθμίσεις θεωρήσαμε ότι είχαν αντιδασικό περιεχόμενο.
Αυτή η διαχρονική στάση,  μας έφερε πολλές φορές σε αντιπαράθεση με τις εκάστοτε Κυβερνήσεις που επιχειρούσαν είτε με αποσπασματικό, είτε με φωτογραφικό τρόπο να ψηφίσουν διατάξεις νόμων που στην πραγματικότητα μείωναν τη δασική προστασία και είχαν καταστροφικά αποτελέσματα για τα δασικά οικοσυστήματα. Ήταν επόμενο οι διατάξεις αυτές που δεν ήταν εναρμονισμένες με  τα άρθρα 24 και 117 του Συντάγματος  να μην εφαρμοστούν ποτέ, λόγω των προσφυγών που ασκούνταν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από διάφορους φορείς.
Είναι γνωστό επίσης ότι παρά το ότι ο δασικός χώρος, θεωρείται κατά τεκμήριο δημόσια περιουσία και κοινό αγαθό, όμως αποτελεί  στόχο για τα κάθε λογής συμφέροντα που αποσκοπούν στην αλλαγή χρήσης τους, είτε για την αξίωση ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, είτε για την (εντός ή εκτός εισαγωγικών), αξιοποίησή τους.
Για το λόγο αυτό και μόνο θα έπρεπε μια ευνομούμενη Πολιτεία να είχε οργανώσει με αποτελεσματικό τρόπο τις αρμόδιες για τη δασοπροστασία δημόσιες υπηρεσίες και να είχε θωρακίσει νομικά τη δημόσια περιουσία, κάτι που δυστυχώς σήμερα δεν συμβαίνει. Αντίθετα το νομικό πλαίσιο για τη δασοπροστασία,  όπως έχει διαμορφωθεί διαχρονικά με σειρά νόμων ή αποσπασματικών διατάξεων, χρειάζεται πλήρη αναμόρφωση. Ακόμη και η τελευταία θεσμική παρέμβαση της κυβέρνησης (Ν. 3818/2010) δεν προχώρησε σε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση του ορισμού του δάσους αλλά αντίθετα κατήργησε αποσπασματικά τα ποσοτικά κριτήρια για το χαρακτηρισμό μιας έκτασης ως δάσος ή δασικής και δεν έθιξε τις υπόλοιπες αντιδασικές διατάξεις του Ν. 3208/2003 ή του Ν.3147/2003 για τις οποίες οι επιστημονικοί, συνδικαλιστικοί και κοινωνικοί φορείς, αλλά και το ΣτΕ έχουν εκφράσει επιφυλάξεις για τη συνταγματικότητά τους και ουσιαστικά  τις  έχουν καταδικάσει .
Παρά το ότι τα προαναφερόμενα είναι γνωστά σε όλους, και αποτελούν συνιστώσες του λεγόμενου ¨δασικού προβλήματος¨, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, αντί να ρυθμίσει νομοθετικά το ζήτημα, συνεχίζοντας την ίδια πολιτική και με πρόχειρο τρόπο, προχώρησε σχεδόν ένα χρόνο μετά, σε έκδοση «εγκυκλίου» για τον προσδιορισμό των παραπάνω κρίσιμων ποσοτικών κριτηρίων, διαψεύδοντας τις δικές της δεσμεύσεις, ενώπιον μάλιστα της Ελληνικής Βουλής, (όταν  στις 26.01.10 δήλωνε ότι εντός έξι (6) μηνών με νόμο θα κατοχύρωνε με ολοκληρωμένο και αυστηρότερο ορισμό την έννοια του δάσους).  Με την εγκύκλιο αυτή, σε δύο παραγράφους είκοσι σειρών, ουσιαστικά με μια πρόχειρη συρραφή προτάσεων,  επαναλαμβάνεται η διατύπωση της προϊσχύουσας (για το νόμο 998/79) εγκυκλίου του έτους 1980, αγνοώντας (;) ότι το Σύνταγμα από το έτος 2001 έχει αλλάξει και με την ερμηνευτική δήλωση που έχει συμπεριλάβει για τον ορισμό του δάσους και των δασικών εκτάσεων, έχουν διαφοροποιηθεί και τα κριτήρια που πρέπει να πληρούνται για το χαρακτηρισμό των εκτάσεων. Συνεπώς η όποια σύνδεση με προϊσχύουσες εγκυκλίους  ή ο καθορισμός  με απομονωμένους αριθμούς της αναγκαίας επιφάνειας του εδάφους και του κατώτατου ποσοστού δασοκάλυψης προκειμένου να έχει μια έκταση δασικό χαρακτήρα, (όπως γίνεται με την εγκύκλιο που εκδόθηκε) μάλλον περισσότερη σύγχυση θα δημιουργήσει στις Δασικές Υπηρεσίες.
Για την Ένωση μας είναι ακατανόητες οι νομικές ελλείψεις της εγκυκλίου αυτής και κυρίως το ότι δεν αναφέρεται καμιά εξουσιοδοτική διάταξη που να εξασφαλίζει τη νομιμοποιητική της βάση.
Συνεπώς είναι άμεση η ανάγκη ρύθμισης του θέματος με διάταξη νόμου η οποία θα περιλαμβάνει όλα τα  υπόλοιπα επιστημονικά και τεχνικά στοιχεία για τη διάκριση των δασών και δασικών εκτάσεων και τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν τις σχέσεις  αλληλεξάρτησης και αλληλοεπίδρασης τους για  τη δημιουργία δασοβιοκοινότητας, όπως ρητά ορίζει το Σύνταγμα.
Ασφαλώς επίσης δεν είναι στις προθέσεις μας  και δε συνάδει με το  συνδικαλιστικό μας ρόλο η διόρθωση λαθών ή η συμπλήρωση των παραλήψεων της εγκυκλίου αυτής,  κάτι που είναι κύρια και άμεση αρμοδιότητα του νομικού τμήματος της Δ/νσης Προστασίας.
Οφείλουμε όμως να στιγματίσουμε συνδικαλιστικά το γεγονός ότι επιχειρείται με ατελείς, επιστημονικά και διοικητικά, διατυπώσεις,  αφού πετάχτηκε στο καλάθι των αχρήστων η υπηρεσιακή εισήγηση, να καθοριστούν τα κριτήρια για το χαρακτηρισμό των εκτάσεων.
Είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούμε σε νέο αδιέξοδο. Η ένωσή μας θεωρεί ότι έχει προ πολλού ξεπεραστεί κάθε κρίσιμο όριο στα θέματα προστασίας των δασικών οικοσυστημάτων.
Αυτό θα το διαπιστώνουμε σαν κοινωνία είτε με αφορμή τις καταστροφικές δασικές πυρκαγιές, είτε με τη συστηματική αλλαγή χρήσης των δασών για αμφιλεγόμενους ¨αναπτυξιακούς σκοπούς¨ ακόμη και με τις αποδασώσεις που συμβάλουν στην κλιματική αλλαγή και στην απερήμωση.
Είναι άμεση  πλέον η ανάγκη να αλλάξει η  εφαρμοζόμενη δασική πολιτική, που ανεξαρτήτως προθέσεων οδηγεί στην αλλαγή χρήσης των δασικών οικοσυστημάτων και στη διάλυση της Δασικής Υπηρεσίας και να ενισχυθεί θεσμικά το πλαίσιο δασοπροστασίας, όχι με εγκυκλίους ή οδηγίες, στη λογική του ¨fast truck¨, αλλά με διατάξεις που θα έχουν ουσιαστική επιστημονική τεκμηρίωση και θα μπορούν να εφαρμοστούν από τους δασολόγους της πράξης. 

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
     Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                 Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Νικόλαος Μπόκαρης                                                 Γιάννης Γρίβας

4 σχόλια:

  1. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων



    Η περιβαλλοντική αδειοδότηση ήταν και θα είναι μέχρι σήμερα η Αχίλλειος πτέρνα.... ένα από τα κρισιμότερα στάδια για την έναρξη μιας επένδυσης, τουτέστιν για ανεξέλεγκτες σφραγίσεις του εδάφους και αλλοίωση του οικολογικού ενδιαιτήματος.

    Σήμερα μάλλον... και τότε, το ΥΠΕΚΑ διευκόλυνε αφάνταστα τους εργολήπτες και εμπλεκόμενους φορείς.

    Πηγή: Με απλή αίτηση και με εξπρές διαδικασίες οι άδειες περιβαλλοντικών όρων |
    newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/26867/me-apli-aitisi-kai-me-expres-diadikasies-oi-adeies-perivallontikon-oron#ixzz2n4HzrmrR

    συνεχ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κοινόχρηστο δασικό Πεδίον του Αρεως

    Την 17/1/2008 το Ελεγκτικό Συνέδριο.... και κατόπιν της καταθέσεως των στοιχείων σε αυτό, (18/12/2007,αρ.πρωτ.60313) εξουσιοδοτεί την πρώην Υπερνομαρχία να εγκρίνει από ΜΟΝΗ της σύμφωνα με την 37/27/11/2007 απόφαση, εάν είναι οικολογικό το πολυδιαφημισμένο απο τα ΜΜΕ "Σχέδιο Αναπλάσεως " για το Πεδίον του Αρεως (σχετ.έγγραφο 16938/23/4/2004) αφού...... ΦΥΣΙΚΆ πρώτα φρόντισε να το απαλλάξει – αποδεσμεύσει από την έγκριση περιβαλλοντικής αδειοδότησης.!!!!!!!

    Κατ'αυτόν τον τρόπο η ίδια η πρώην Υπερνομαρχία "νυν Περιφέρεια" το εγκρίνει ως οικολογικό !.... και κατόπιν.... ΈΡΧΕΤΑΙ «Ως ΘΕΟΣ» ... .....και εγκρίνει την έγκριση που χορήγησε ........η Νομαρχία στον εαυτό της.!!!!!!!!

    Και έτσι Άπαντες ενδύθηκαν, η μεν "πρώην Υπερνομαρχία"...... την αιγίδα της Νομιμότητας, το δε Ελεγκτικό Συνέδριο την Τήβεννο.!!!!!!!!!!!! ..............................και Καλά κρασά - Καλά Μπετά-καλά Μάρμαρα παντού .......και εσύ φορολογούμενε λαέ..................πλήρωνε για διογκωμένες οικοδομικές κατασκευές και για ανύπαρκτες, μέχρι σήμερα, αναδασώσεις – δασικές αναπλάσεις !!!!!!!!!!!!!!!!

    και Ο Νοών Νοείτω...........

    και η συνέχεια................... "επί της οθόνης". !!!!!!

    πηγή...http://kyameftopedioareos.blogspot.com

    Επι του Θέματος.

    Η ΜΠΕ... { Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων } συνιστά δεσμευτικό – τυπικό αλλά και ουσιαστικό στοιχείο για τη λήψη μιάς συγκεκριμένης απόφασης, δηλαδή για την έκδοση διοικητικής πράξης.
    Οι ενδεχόμενες ανεπάρκειες – ασάφειες και πλημμέλειες που εντοπίζονται στο περιεχόμενο της, συνιστούν λογικά λόγω ακύρωσης της εν λόγω πράξεως.

    συνεχ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Οταν λοιπόν υφίσταται ζήτημα επιστημονικής αβεβαιότητας αναφορικά με τους κινδύνους βλάβης της υγείας ή του περιβάλλοντος, η επιστήμη του ¨Δικαίου του Περιβάλλοντος¨ θέτει ως επισήμανση, ότι οφείλεται να περιλαμβάνονται και οι διατυπωθείσες, έστω και μειοψηφούσες στην επιστημονική κοινότητα – απόψεις.
    Τούτο δε, ειναι απαιτητό σύμφωνα με την επιστήμη, καθότι η Διοίκηση οφείλει να σταθμίση εάν η χορήγηση οιανδήποτε μορφή αδείας ή απαλλαγή ( απο έγκριση περιβαλλοντικής αδειοδότησης ) έρχεται σε αντίθεση με την προστασία των γνωστών θεμελιωδών δικαιωμάτων, όπως αυτά προσδιορίζονται απο το Σύνταγμα και τους Κοινοτικούς νόμους και συγκεκριμένα το δικαίωμα για ενα υγιές περιβάλλον { άρθρο 24 παρ.1.Σ } και το δικαίωμα στη προστασία της υγείας {άρθρο 5 παρ.5.Σ }.
    Ειδικότερα προκύπτει ότι, η ΜΠΕ που αποτελεί προυπόθεση για την έγκριση οποιασδήποτε αδείας, όταν στηρίζεται σε ανεπαρκή στοιχεία και πλημμέλειες, που....συνίστανται στην απουσία των αντίθετων επιστημονικών απόψεων { οι οποίες αν αποτυπωνώντουσαν – καταγράφονταν – αποκαλύπτοντο....θα οδηγούσαν ενδεχομένως σε λήψη άλλων διαφορετικών μέτρων πρόληψης }....δέν ειναι αντικειμενική, ούτε επαρκώς τεκμηριωμένη και ως εκ τούτου η ως άνω ελεγχόμενη πράξη που στηρίζεται σε αυτές να καθίσταται.......παράνομη.

    Το ζήτημα λοιπόν της διαθεσιμότητας επιστημονικών τεκμηριωμένων τεχνικών δεδομένων { π.χ αεροφωτογραφιών – τοπογραφικών και αρχιτεκτονικών σχεδίων εφαρμογής – μετρήσεων εργαστηρίων – Τεχνικών Εκθέσεων και γνωματεύσεων } αφορά στον εξωτερικό έλεγχο νομιμότητας, ενω αυτά που σχετίζονται με την αξιοπιστία, αφορούν στόν εσωτερικό έλεγχο.

    Οι δύο προαναφερθέντες έλεγχοι, μπορούν λογικά να ικανοποιήσουν το συγκεκριμένο στάδιο νομιμότητας και ουσιαστικά πλέον να εξασφαλίσουν την αποτελεσματική τήρηση – διασφάλιση της γνωστής και θεμελιώδους Αρχής της Προφύλαξης, εργαλείο της αειφόρου ανάπτυξης .

    Αρχή της Προφύλαξης, η οποία καθιερώθηκε στο σκεπτικό της Αρχής 15 του Ρίο και για πρώτη φορά στο γίγνεσθαι της ευρωπαικής ένωσης, της συνθήκης του Μάαστριχτ ( άρθρο 130.παρ.2 ). Συνθήκη που απαριθμεί τις αρχές της κοινοτικής - περιβαλλοντικής πολιτικής, αρχές της πρόληψης, της αποτροπής – καταπολέμησης της ρύπανσης στη πηγή και....φυσικά του γνωστού σκεπτικού της αρχής... ¨ο ρυπαίνων πληρώνει¨, εξασφαλίζοντας κατά τέτοιον τρόπο την υπεροχή των απαιτήσεων που συνδέονται με την προστασία των συμφερόντων αυτών.........επι των εκάστοτε οικονομικών συμφερόντων.

    Αρχή της προφύλαξης: Εργαλείο ελέγχου της νομιμότητας και αποτροπής της ταχείας υποβάθμισης του περιβάλλοντος. Λειτουργεί επίσης απο κοινού και με την αρχή της Επικουρικότητας – Συνυπευθυνότητας – Αναλογικότητας, γεγονός που προυποθέτει απο την Δικαιοσύνη ότι, για να εκτιμήσει αν τα προφυλακτικά μέτρα ειναι τα αναγκαίως κατάλληλα και απαιτούμενα, οφείλει να προβεί σε εις βάθος αξιολόγηση και τελικά στάθμιση αυτων των δεδομένων, σύμφωνα με την οποία τα λαμβανόμενα μέτρα, δέν πρέπει να ειναι δυσανάλογα ως προς τον......... επιδιωκόμενο σκοπό.

    Η παραβίαση της εν λόγω αρχής, αποτελεί λόγο ακυρώσεως της προσβαλλόμενης πράξης. Συνταγματικού επιπέδου κατοχυρωμένα δικαιώματα και άμεσης ισχύος κανόνες δικαίου που δημιουργούν δεσμευτικότητα έναντι όλων των πολιτειακών οργάνων. Βλέπε σχετ.απόφαση Ολομελείας του Αρείου Πάγου. 40/1998.
    Εξάλλου η προσβολή του περιβάλλοντος συνιστά ταυτόχρονα και προσβολή θεμελιωδών δικαιωμάτων και ειδικότερα του δικαιώματος στην προστασία της ιδιωτικής ζωής και της κατοικίας....( άρθρο 8 & 2 ΕΣΔΑ. ευρωπαική σύμβαση δικαιωμάτων του ατόμου ).


    συνεχ...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Επίκληση της αρχής της προφύλαξης γίνεται, όταν μία διεργασία κρίνεται δυνητικά επικίνδυνη απο τον προκαταρκτικό επιστημονικό έλεγχο, μολονότι τα επιστημονικά δεδομένα ειναι ανεπαρκή για πλήρη αξιολόγηση του κινδύνου.

    Τρείς ειδικές αρχές πρέπει να διέπουν την προσφυγή στην αρχή της προφύλαξης.

    • Να επιδιώκεται η πληρέστερη επιστημονική αξιολόγηση και να προσδιορίζεται ο βαθμός επιστημονικής αβεβαιότητας.

    • Να αξιολογείται ο κίνδυνος και οι πιθανές συνέπειες πρίν την λήψη κάθε απόφασης.

    • Να ειναι δυνατή η πρόσβαση στα επιστημονικά πορίσματα, σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη, με διαφανείς διαδικασίες.

    Χαρακτηριστική ειναι η Οδηγία 85/337, όπως αντικαταστάθηκε απο την 97/11, αρχή της προληψης – της προφύλαξης, σχετικά με τις επιπτώσεις ορισμένων δημοσίων – ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον, π.χ.

    1) Των στοιχείων του περιβάλλοντος που ενδέχεται να θιγούν σημαντικά απο το μέγεθος του υπο πρόταση έργου { πληθυσμού της πανίδας – χλωρίδας του εδάφους, του νερού, του αέρα, κλιματικών παραγόντων κ.λ.π.

    2) Την συσσώρευση με άλλα ήδη υπάρχοντα έργα.

    3) Την χωροθέτηση σε σχέση με την υπάρχουσα χρήση γης.

    4) Τόν σχετικό πλούτο – ποιότητα – αναγεννητική ικανότητα των φυσικών πόρων.

    5) Την ικανότητα απορρόφησης του φυσικού περιβάλλοντος – ενδιαιτήματος.



    Και ο νοών νοείτω.




    Πολύκαρπος Μαρκαράς Αρχ.Μηχ.



    http://kyameftopedioareos.blogspot.com

    http://polmarkarch.wordpress.com


    http://ec.europa.eu/environment/soil/pdf/guidelines/pub/soil_en.pdf

    http://ec.europa.eu/environment/eia/pdf/COM-2012-628.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή